Waar zijn de verzamelde centen naartoe?

1 mei 2013 - Akim Oda, Ghana

Voor de geïnteresseerden: Waar zijn de verzamelde centen nu exact naartoe?

Dankzij de verkoop van de vanillewafeltjes en enkele giften van vrijgevige hartelijke schenkers werd 700 euro verzameld en contant meegedaan naar Ghana. Aangezien 1 euro tijdens mijn verblijf daar gemiddeld gelijk was aan 2,35 cedi, had ik dus 1645 cedi ter beschikking om te investeren in een duurzaam en nuttig project dat gedragen wordt door de juiste mensen ter plaatse.

inkomsten

(Omdat ik in een blogbericht geen tabel kan plaatsen, heb ik de tabel noodgedwongen in een afbeelding moeten zetten. Tip: klik op de afbeelding en vergroot eventueel uw scherm om het te kunnen lezen.)

Ondanks mijn goede intenties bleek dat echter niet zo gemakkelijk. Nooit gedacht dat geld uitgeven zo moeilijk kon zijn. Ik keek mijn ogen uit, maar aangezien er weinig initiatieven waren die kwamen van en gedragen werden door de lokale bevolking of duurzaam en betrouwbaar waren gingen er weken voorbij voor ik een idee had waaraan ik het geld zou kunnen besteden.

Oorspronkelijk was het geld natuurlijk bedoeld voor de revalidatieafdeling van het ziekenhuis, maar aangezien ze daar al een redelijk goede accommodatie hadden en daar maar weinig mee deden en vooral weinig interesse toonden in wat ik hen wilde bijbrengen, vond ik niet dat het geld daar nuttig besteed zou zijn. Ik zit er wat mee verveeld dat ik geld ingezameld had voor het ziekenhuis en veel mensen ook met dat opzet gesteund hadden omdat ze wisten wat ze steunden en het geld ook integraal ter plaatse zou komen zonder administratieve kosten. Het is nu echter iets anders uitgedraaid, maar ik hoop dat de uiteindelijke bestemming voor alle schenkers ook aanvaardbaar is. Ik denk dat goed ontwikkelingswerk ook op het juiste moment ‘nee’ zeggen is en dat het geld geïnvesteerd moet worden in duurzame zelfbedruipende zaken. Ik hoop dan ook dat ik dat grotendeels gedaan heb. Wie mijn blog gelezen heeft, weet ondertussen al grotendeels waaraan ik het geld allemaal besteed heb, maar voor de duidelijkheid hieronder nog een overzicht.

Tijdens mijn verblijf in Ghana heb ik 2 plaatselijke, goedlopende en duurzame projecten leren kennen, waarvan ik overtuigd ben dat elke euro goed besteed zal worden. Hieraan heb ik dan ook het grootste deel van het geld geschonken.

Zo heb ik bij mijn uitstap naar het Noorden van Ghana en meer exact Bolgatanga, Wahab Awudu ontmoet. Een bijzonder gerespecteerde, intelligente en integere man die onder andere voor de Nederlandse non-profitorganisatie ‘Ontmoet Afrika’ (Meet Africa, http://www.ontmoetafrika.nl) werkt. Deze organisatie biedt de mogelijkheid om vrijwilligerswerk, stage, onderzoek of kleinschalig duurzaam toerisme te doen in Kameroen, Malawi of Ghana en ondersteunt tegelijk ook lokale projecten. Het is een organisatie die plaatselijke initiatieven om de levensstandaard van sociaal achtergestelde groepen te verhogen ondersteunt en ondernemerschap stimuleert. Ze richt zich dus voornamelijk op projecten waarbij na opstarting, inkomsten gegenereerd worden door de lokale bevolking zelf. Hun motto: ‘Ontmoet de ander, ontwikkel jezelf en inspireer elkaar!’. Een van de projecten die door Wahab opgestart werd, is het ‘sheabutter’ en ‘schooluniformenproject’. Hij vertelde me over het grote aantal kinderen die hij in en rond Bolgatanga tegenkwam tijdens schooluren, terwijl ze iets aan het verkopen waren of ergens werkjes opknapten. Hierop heeft hij een klein onderzoek gedaan naar de reden van hun afwezigheid op school en daaruit bleek dat het niet was omdat ze perse moesten gaan werken van hun ouders om zo een extra inkomen te hebben, maar dat de onmogelijkheid om een schooluniform of boeken te kopen de voornaamste reden voor hun afwezigheid was. Hierop heeft Wahab een project op poten gezet, waarbij hij kinderen van schooluniformen voorziet door het te verbinden aan een zelfopgerichte kleermakerssstudio. Het is een plaats waar hij de schooluniformen aan een lage kostprijs laat maken en gratis ter beschikking stelt aan kinderen die consequent naar school gaan, hij enkele vrouwen de mogelijkheid biedt een inkomen te verdienen zonder onmogelijke investeringen te moeten doen (want er wordt ook andere kledij gemaakt) en waar andere vrouwen het vak kunnen leren. Hiernaast heeft hij ook een ‘shea butter’ project. ‘Shea butter’ is een soort crème die gemaakt word uit de noten van een ‘Shea’ boom en dat in Ghana wijdverspreid gebruikt wordt voor een gezonde huid en therapeutische effecten zou hebben bij huidaandoeningen, wonden en spier- en botletsels. Opnieuw werkte hij hiervoor samen met een vrouwenbeweging die de ‘Shea butter’ produceert en exporteert. De opbrengst van dit project wordt telkens ook in de gemeenschap geïnvesteerd (bv. waterput).

Het andere project waaraan ik geld gedoneerd heb, is het Nederlandse ‘Hand in hand’. Dit is een zelfonderhoudende gemeenschap waarin (momenteel ongeveer 80) personen met een beperking samenleven met begeleiders in een eigen klein dorpje. Het gaat voornamelijk over geestelijk gehandicapte kinderen die er de goede verzorging, aangepaste ontwikkelingsprogramma’s (waaronder onder andere kinesitherapie) en de veilige en stimulerende omgeving vinden, die ze elders missen. Inkomsten worden onder andere vergaard door de “beschutte werkplaats”, waar oudere jongeren overdag creatief en nuttig bezig kunnen zijn en aantrekkelijke sieraden en kleurrijke stoffen maken. Hiernaast zijn er ook gastenverblijven, waar reizigers kunnen meegenieten van het unieke karakter van de leefgemeenschap. Hoewel mijn verblijf er kort was, heeft met mijn hart gestolen en een diepe indruk op mij nagelaten. Prachtig om te zien hoe iedereen hier respect- en liefdevol met elkaar omgaat, terwijl elders in Ghana een mentale beperking hebben toch nog vaak taboe is. Neem zeker een kijkje op http://www.operationhandinhand.nl  voor meer informatie, foto’s en video’s.

Naast de financiële steun aan deze 2 projecten, werd er ook nog een deeltje van het geld gebruikt voor een aantal kleine goede doelen, zoals een pingpongtafel, ballen, therapieplannen, een spelnamiddag en feest, medicatie en een mini-gezondheidscampagne. Voor uitgebreide informatie over deze kleine goede doelen, verwijs ik graag naar eerdere blogberichten. In de tabel hieronder kan je een volledig en nauwkeurig financieel overzicht met de uitbesteding van het verzamelde geld en een korte uitleg terugvinden.

uitgaven

Naast deze financiële steun, had ik vanuit België ook heel wat materialen verzameld. Zo zijn de kinder- en volwassenkledij, voetbalschoenen, speelgoed, touw en wol, medicatie, enzovoort de minderbedeelden in de gemeenschap ten goede gekomen. De verbanden, tape, brillen en compressen werden aan een ziekenhuis geschonken en de (kleur)potloden en stiften, gommen en een telraam werd aan een plaatselijk schooltje gegeven. Bedankt aan de gene die op dit vlak ook een steentje hebben bijgedragen.

Tenslotte wil ik jullie hierbij allemaal nog eens nadrukkelijk danken voor jullie steun. Ik hoop dat ik jullie vertrouwen niet geschaad heb en jullie akkoord zijn met de financiële investeringen. Neem gerust contact op indien er opmerkingen zijn of je extra informatie wenst.