Akwaaba! Welkom op mijn reisblog!

20 oktober 2012

3 november 2012.

Beste vrienden, familie en kennissen, lezers van deze blog,

Vooreerst, bedankt om een kijkje te komen nemen op mijn blog! Via deze weg hoop ik jullie de komende weken mee op sleeptouw te nemen langsheen de warme Afrikaanse sfeer, kinesitherapie aan beroertepatiënten in Ghana, (beklijvende) indrukken, het leven in een Ghanees gastgezin, ongetwijfeld ook veel verwarring en twijfels, enzovoort…

Nog 13 keer slapen en het is zo ver! Dan vertrek ik voor 2 maanden naar Ghana om daar als kinesitherapeute aan de slag te gaan in een ziekenhuis in Akim Oda (oostelijke regio). Na mijn vorige Afrika-beleving in Rwanda besef ik maar al te goed dat plannen snel kunnen veranderen en flexibiliteit en geduld een ‘must have’ zijn in Afrika. Maar de plannen zijn de volgende: de bedoeling is dat ik er kinesitherapeutische zorgen (onderzoek, revalidatie, advies) zal bieden aan personen met een handicap, voornamelijk beroertepatiënten, die zich slechts beperkte of geen medische zorgen kunnen veroorloven. Ook het bezoeken van patiënten thuis en alle betrokkenen ondersteunen en advies geven zal tot de taken behoren. Daarnaast zal ook de uitwisseling van kennis en vaardigheden met plaatselijke zorgverleners centraal staan. Via overleg, presentaties en medisch educatieve programma’s zal ik trachten mee te werken aan een efficiëntere en kwalitatieve professionele zorgverlening. Aan de hand van technieken, middelen en onderzoeken die in België succesvol gebruikt worden kunnen vaardigheden en adviezen aangeleerd en gegeven worden om zo de kwaliteit van de kinesitherapeutische zorg te verhogen. Dit uiteraard telkens kijkend naar de toepasbaarheid, haalbaarheid en meerwaarde ter plaatse. Na een observatieperiode en gesprekken met andere zorgverleners zal dan tenslotte ook samen gekeken worden wat de grootste noden zijn qua middelen en waaraan 'met het beperkte budget verzameld in België' eventueel voldaan kan worden.

De eerste week verblijf ik in de hoofdstad Accra, waar ik ondergedompeld zal worden in de Ghanese cultuur, taal, gewoontes, muziek en dans en verder informatie verstrekt wordt over het project en andere praktische regelingen.  De vrijdag vertrek ik dan naar mijn gastgezin in Akim Oda. Dit gezin bestaat uit een moeder Elizabeth, 59 jaar, grootmoeder Nana, 86 jaar (!) en zus Akos, 31 jaar. Op mijn aanvraagformulier had ik ingevuld het liefst in een dorp, zonder stromend water en elektriciteit wou verblijven om helemaal ‘back to basics’ te gaan maar nu blijkt dat ik toch water en elektriciteit zal hebben. Momenteel vind ik dit een beetje jammer, maar waarschijnlijk zal ik snel van gedacht veranderen eens ik daar ben. Als ik effectief 2 maanden zonder stromend water en elektriciteit zou moeten leven, zou ik waarschijnlijk ineens minder ‘stoer’ worden.

De voorbije maanden heb ik mij op verschillende manieren voorbereid op mijn vertrek. Ik heb succesvol de zeer leerrijke én ontnuchterende btc-infocyclus omtrent ontwikkelingssamenwerking gevolgd en probeer zoveel mogelijk te lezen over Ghana. Ten voordele van het ziekenhuis heb ik 200 dozen vanille wafeltjes verkocht en ik heb al heel wat medicatie, verzorgingsproducten, kledij en andere kleine nuttige (medische) materialen verzameld, waarvoor een grote dank u wel aan de kopers en vrijgevigen!

wafeltjesghana

Het trachten bemachtigen van mijn visum zorgde ook al meteen voor een eerste kennismaking met de  Ghanese cultuur. Ik trok met de trein naar Brussel en deelde onderweg mijn boterhammetjes met choco uit aan 2 bedelaars. Eén hiervan smeet ze terug in mijn gezicht, misschien een teken dat ik hieraan in Ghana beter zal moeten kunnen weerstaan? Daarna volgde een multiculture busrit richting de ambassade waar ik op de oprit al onmiddellijk verwelkomd werd door een piekfijn uitgedoste Ghanees. Een kennismakingsgesprekje volgde, hij promootte zijn land als ‘warm, amazing, friendly with great people’ en beloofde dat ik ‘the time of my life’ zou hebben. Hij stelde me ook voor me rond te leiden als ik in Ghana ben. Joepie, mijn eerste Ghanese vriend! Al gauw wisselden we gsm-nummers uit. Oeps!  Voor jullie de wenkbrouwen fronsen: ik ga heus niet aan elke vriendelijke vent mijn gsm-nummer geven, mijn fictieve trouwring ligt al klaar. ;-) In de ambassade zelf verliep het regelen van de papperassen ondanks het gezappige tempo vlot. “You can  pick up your visa from Monday or any other day in the week, from 3:30 pm till 4:30 pm.” De week erna op vrijdag, de enigste namiddag in de werkweek voor mijn vertrek dat ik niet moet werken, vertrok ik vol goede moed naar Brussel. Na een 2 uur durende rit via trein en bus, sloeg mijn gemoed echter al snel om toen de Afrikaanse dame (met een grote glimlach trouwens) meldde: “Darling, it’s Friday, on Friday we don’t give visa”. Ge meent da nie! Ik probeer een blijk van medeleven op te wekken door te zeggen dat het de enigste dag was dat ik er nog om kon komen, ik speciaal van West-Vlaanderen kom, het daar toch al ergens moet klaarliggen in het gebouw,.. Allemaal tevergeefs… Ondertussen zaten andere Ghanesen in het gebouw luidkeels te lachen met het tafereeltje. Niet grappig! Daarna probeerde ik probleemoplossend te denken: “Can you sent it to my home adress, I can pay for it”. Miss sunshine: “No my dear, we’re too lazy for that”.  15 minuten waren ondertussen verstreken en ik werd helemaal wanhopig. Ik sta een beetje te treuzelen voor haar bureau maar miss sunshine blijft lachend met haar hoofd schudden. Ik besef dat het geen zin heeft, loop traag naar de deur, kijk nog een paar keer om met wanhopige blik en duw de klink naar beneden. Daarop gebeurt het volgende: een “Your Lucky, I’m in a good mood” weerklinkt. Miss sunshine strekt haar armen uit (ze moet zelfs niet van haar stoel!) en wuift met mijn visum. Muh? De verbazing sloeg binnen enkele 100sten van een seconde snel om naar dankbaarheid! Woehoeee, thank you! De Ghanese mannen applaudisseren en de vrouw zwaait mij uit . Hmm, zouden ze daar allemaal zo met mijn voeten spelen? Ik neem me alvast voor zo weinig mogelijk goedgelovig te zijn.

Visum: check!

Voila, mijn eerste officiële blogbericht zit erop en zo zijn jullie nu toch al wat op de hoogte van wat ik daar ga doen. Als je gemakkelijk op de hoogte wilt blijven van mijn belevenissen dan kan je u aanmelden voor mijn mailinglijst. Hierbij krijg je automatisch een e-mail als ik een nieuw reisverhaal of foto upload.

Heel graag tot een volgende!

Hopend op niet teveel schrijffouten en geboeide lezers,
Katrijn

1. Reislogger:
    6 september 2012
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Joseph depraetere:
    20 oktober 2012
    we wensen je een behouden verblijf in en hopen dat je heel goed voor jezelf zorgt en gezond mag terugkomen, we kijken al uit naar alles wat je zal beleven in Ghana
  3. Renaat Terras:
    21 oktober 2012
    Hoi,Katrijn ondanks de talrijke spelkundige fouten,heb ik het toch nog een beetje kunnen lezen en begrepen waarover het gaat!....................................(graptje,hoor) Ik hoop dat je daar the time of your life mag beleven! Prijs je gelukkig dat je zo'n kans krijgt om dit mee te maken,zulke kansen hebben wij zeker niet gekregen in onze jeugd!Toen waren het enkel de nonnekes en de paters die naar Afrika trokken!Maar ik gun het jou ten zeerste! Je zal daar wel ervaringen en visies opdoen die je in je latere leven nog van nut kunnen zijn! Ik hoop dat je voldoende tijd vindt om regelmatig aan je blog te werken zodat we op de hoogte blijven van wat je daar allemaal uitspookt! Geniet ervan en tot volgende schrijfsels! Vriendelijke groeten. Renaat :-) ;-) xx <3
  4. Frederik D'Hondt:
    Hey Nichtje,

Bij deze wil ik jou een behouden reis toewensen. Kzou zeggen geniet ervan. Velen zouden ervan schrikken om zoiets te ondernemen. Ik heb er alleen bewondering voor. Echt knap ;-)
    Respect meid ! Ook leuk dat je de tijd neemt om er een reisblog op na te houden. Alvast benieuwd naar jou posts !

Grts, Frederik Wendy en Aiden
  5. Philippe:
    Hey Katrijn,

'k wens je daar het beste toe en dat je daar vele mensen hun kwaaltjes en problemen kunt verlichten of eventjes laten vergeten. En ja de daklozen in België kun je zeker niet vergelijken met de Ghanese cultuur. Bepaalde daklozen hier willen enkel geld om drank en sigaretten te kopen. Die boterhammetjes met choco zullen ze in Ghana wel lusten ;0)

Het allerbeste en ben al benieuwd naar een vervolg verhaal op je blog

Philippe
  6. Dorine:
    21 oktober 2012
    Veel succes, ik ben er zeker van dat het een prachtig avontuur voor je wordt. Een belevenis die je nooit meer zal vergeten. Een belevenis dat ook jij nodig hebt om verder je leven te kunnen uitstippelen. Succes xxx Dorine
  7. Renaat Terras:
    21 oktober 2012
    Katrijn,één vraagje heb ik wel nog! Hoe ga je dat klaarspelen om je volgende blogs vanuit Ghana in de brousse van Afrika door te sturen? Ik kan mij dan niet voorstellen dat je daar zomaar ergens kunt inpluggen om via telefoon of kabel op internet te geraken? En Wifi en 3G bestaat dat daar al ergens?
    Vriendelijke groeten; Renaat. ;-)
  8. Karel:
    Hallo dag Katrijn,
    Je bent er helemaal klaar voor! Super!
    Ik beleef zowaar mijn eigen Afrika-ervaring opnieuw. En dat is ondertussen 20j geleden...Jaja, de tijd staat niet stil. Toen was er helemaal geen sprake van internet. Gelukkig ontving ik na enkele weken een fantastische postpakket uit het verre België met daarin - jazeker - du vrai chocolat belge!!!
    Is natuurlijk niet door te mailen hé, maar als je een postadres achterlaat, kunnen we je misschien ook even verrassen.
    Maak er een onvergetelijke tijd van. Wij volgen je van hieruit.
    En wees voorzichtig meid!
    Groetjes van je grote nicht,
    Isabel
  9. Cindy:
    Hey ,
    skone van jij wat dat je doet. zal echt een hele beleving worden ! veel succes :)

groetjes Cindy
  10. Renaat Terras:
    22 oktober 2012
    Hoi, Katrijn,moest je soms tijdens je verblijf daar bereikbaar zijn op Skype ,laat het dan even weten,hé!! Kwestie dat ik dat even overzee ook kan uitproberen!! (Name= robbieke69)
  11. Delphine:
    24 oktober 2012
    Hallo Katrijn! Ook wij willen je heel graag het allerbeste toewensen in het verre Afrika! Je bent er wel volledig klaar voor zo te lezen en je zal dat daar ook schitterend doen! geniet ervan en maak er the time of your life van!!!! De rest lezen we wel verder op de blog en we kijken mee uit naar de vele verhalen!!!! Het beste en go for it!!! groetjes Delphine, wouter en de kindjes
  12. Renaat Terras:
    7 november 2012
    ;-) :-) xx <3 Good luck!!